GroenLinks, BurgerBerlang, Gemeentebelangen en HOP hebben schriftelijke vragen gesteld over de eigen bijdrage in de WMO.   Naar nu blijkt hanteren gemeenten veel hogere eigen bedragen voor de berekening van de eigen bijdrage voor WMO-taken waarvoor ze sinds 1-1-2015 verantwoordelijk zijn dan hiervoor gebeurde.   Hierdoor zijn vooral mensen met een inkomen iets boven het minimum met een iets kleinere zorgvraag de dupe. Zij moeten enkele tientjes tot soms zelfs honderden euro's meer betalen. Hierover stond afgelopen week een groot artikel in het Financieel Nieuwsblad en ook Nieuwsuur wijdde er een reportage aan.   Dit gebeurt ook in Twente, en wij willen opheldering over hoe dit in Hellendoorn zit.

Geacht College,

Afgelopen week is de eigen bijdrage in de WMO, voor de begeleidingstaken die per 1 januari jongstleden zijn overgeheveld naar de gemeenten, volop in het nieuws geweest. Onder andere in een artikel in het Financieel Dagblad (‘Gemeenten gebruiken eigen bijdrage als melkkoe’, zie bijlage) als in de uitzending van Nieuwsuur van 24 augustus, stond dit vol in de aandacht. Wij maken ons hier hele grote zorgen over.

Het was ons al bekend dat de eigen bijdrage voor burgers zou stijgen, door het wegvallen van de WTCG-korting. Nu blijkt echter dat mensen nog meer moeten betalen voor de zorg die zij afnemen, omdat gemeenten veel hogere bedragen voor de berekening van de eigen bijdrage doorgeven aan het CAK dan voorheen door de zorgkantoren gebeurde. Soms zelfs hoger dan de kostprijs.

Dit heeft met name effect op mensen die net boven het minimuminkomen zitten, en/of mensen die relatief weinig zorg afnemen. Zij worden door deze gang van zaken geconfronteerd met een kostenstijging van enkele tientallen tot honderden euro’s in de maand voor hun begeleiding thuis of dagbesteding.

Onze partijen vinden dit een zeer onwenselijke ontwikkeling. Ten eerste omdat het een veel te hoge drempel opwerpt voor inwoners om daadwerkelijk de zorg te vragen die ze nodig hebben. We krijgen al diverse signalen van mensen die door de forse stijging van de eigen bijdrage hebben besloten te stoppen met de begeleiding die ze kregen. Daarnaast is het ook niet correct, omdat de budgetkorting die met de overheveling van taken naar de gemeenten gepaard ging, al is doorberekend in de tarieven naar de zorgaanbieders, en op deze wijze nogmaals worden doorberekend, maar nu aan de zorgvragers.

Ook in Twente (de regio van Samen14) circuleren lijsten met bedragen die voor de berekening van de eigen bijdrage worden gehanteerd, waarop we een forse stijging zien van het bedrag dat aan het CAK wordt doorgegeven. Wij willen graag opheldering over de effecten op de inwoners van Hellendoorn die zorg nodig hebben, vandaar de volgende vragen:

  1. Kunt u ons een overzicht geven van de bedragen die Hellendoorn aan het CAK doorgeeft voor de berekening van de eigen bijdrage, per product, afgezet tegen de bedragen die tot nu toe voor overgangscliënten werden gehanteerd?
  2. Klopt op basis van deze gegevens onze informatie dat de gemeente fors hogere tarieven in rekening brengt dan er tot nu toe in rekening werd gebracht?
  3. Voldoet u met de huidige tarieven aan de wet- en regelgeving?
  4. Indien u vraag 2 met ja heeft moeten beantwoorden, deelt u onze zorg dat deze ontwikkelingen kunnen (en zullen) leiden tot een hogere drempel om hulp te vragen en zelfs kunnen leiden tot afzien van hulp, terwijl deze wel noodzakelijk is?
  5. Bent u het met ons eens dat de budgetkorting die gepaard ging met de overheveling van taken niet doorberekend mag worden aan zorgvragers, aangezien deze al zijn doorberekend aan de tarieven van zorgaanbieders?
  6. Indien u vraag 2 met ja heeft moeten beantwoorden, bent u voornemens om uw beleid aan te passen naar aanleiding van bovenstaande? Zo ja, wanneer voert u deze aanpassing door?

Wij verzoeken u de vragen te beantwoorden tijdens de commissie Samenlevingszaken van 15 september aanstaande.