Hellendoorn – GroenLinks Hellendoorn is Mona Keijzer zeer dankbaar, maar maakt zich grote zorgen over het geheugen van de CDA-fractie in Hellendoorn. Aanleiding is een brief die het CDA aan het college en de pers heeft gericht, met vragen over de gevolgen van de verhoogde eigen bijdrage voor dagbesteding en begeleiding, waardoor inwoners die zorg nodig hebben in forse problemen kunnen komen. Een onderwerp waar GroenLinks, samen met BurgerBelang, HOP, D66 en de PvdA al maanden exact dezelfde vragen over stelt, maar tot nu toe zonder steun van het CDA….

Inwoners die zorg in de vorm van dagbesteding of begeleiding nodig hebben, kunnen vanaf vorig jaar, toen gemeenten hiervoor verantwoordelijk werden,  geconfronteerd worden met een stijging van de eigen bijdrage van zelfs honderden euro’s. Dat komt omdat veel gemeenten, waaronder Hellendoorn, een veel hoger bedrag aan het CAK doorgeeft voor de berekening van de eigen bijdrage dan het zorgkantoor voor de decentralisaties deed.

Deze forse verhoging kan ertoe leiden dat mensen afzien van zorg die ze wel nodig hebben, omdat ze het niet kunnen betalen. Dat wil GroenLinks absoluut niet, en daarom diende de partij al op 13 oktober een motie in, samen met BurgerBelang, HOP, D66 en de PvdA. In de motie werd het college opgeroepen om de gevolgen van de stijging van de eigen bijdrage in kaart te brengen en dit terug te koppelen aan de raad, zodat het beleid eventueel aangepast zou worden.

Deze motie kon niet rekenen op de steun van de CDA-fractie, en ook wethouder Coes (CDA) ontraadde deze motie. Wel wilde hij in Twents verband een onderzoek laten doen.

Afgelopen maand heeft GroenLinks, wederom ondersteund door de eerder genoemde fracties, opnieuw vragen gesteld over dit thema, omdat de wethouder nog niets had teruggekoppeld over het onderzoek in Twente, maar er elders in de regio al wel maatregelen werden genomen. Ook vorige maand werd GroenLinks hierin niet gesteund door het CDA, en de wethouder antwoordde dat het onderzoek nog wel enkele maanden zou duren. Er was nog geen bereidheid om het beleid aan te passen.

Tot grote verbazing van GroenLinks verscheen er vandaag een brief van het CDA, gericht aan het college, en ook verspreid naar de pers, waarin de fractie zich afvraagt of de wethouder ervan op de hoogte is dat mensen die gebruik maken van dagbesteding of begeleiding geconfronteerd kunnen worden met een forse verhoging van de eigen bijdrage, en of de wethouder bereid is om hierop maatregelen te nemen. Exact dezelfde vragen als waar GroenLinks zich samen met de vier genoemde partijen al maanden druk om maakt!

Aanleiding voor deze vragen zijn, blijkens de brief, een bezoek van de CDA-fractie aan een zorginstelling en het bezoek van Tweede Kamerlid Mona Keijzer aan Nijverdal, waar dit onderwerp is besproken.

GroenLinks is Mona Keijzer dankbaar. Want dankzij haar is het blijkbaar toch gelukt om dit onderwerp, dat zoveel inwoners raakt, bij de CDA-fractie tussen de oren te krijgen. Dit is de fracties van GroenLinks, ondersteund door BurgerBelang, HOP, D66 en de PvdA vanaf oktober dus niet gelukt.

GroenLinks maakt zich echter ook grote zorgen over het geheugen van het CDA, nu deze partij dus exact dezelfde vragen stelt, en lijkt te zijn vergeten dat dit onderwerp al maanden in de raad wordt besproken, zelfs in de laatste vergadering van de commissie Samenlevingszaken van 19 januari, waarbij het CDA nog geen steun verleende aan een onderzoek of een eventuele beleidswijziging.

De fractie van GroenLinks hoopt dat het ‘Mona Keijzer-effect’ ertoe zal leiden dat er nu alsnog snel een aanpassing van het beleid komt, en de eigen bijdrageregeling wordt aangepast, zodat niemand vanwege geldgebrek moet afzien van zorg die hard nodig is. GroenLinks zal dan ook binnenkort opnieuw een voorstel indienen, waarbij de partij rekent op de steun van het CDA.

De schriftelijke vragen en de motie die in dit bericht zijn genoemd, zijn hieronder te downloaden.