Naar aanleiding van de uitspraken van wethouder Coes in de laatste commissie Samenlevingszaken heeft de fractie van GroenLinks vragen gesteld over het college over het Persoonsgebonden Budget (PGB) en het wegbezuinigen van de reserve WMO.

Nijverdal, 21 mei 2014

Betreft: Vragen betreffende het persoonsgebonden budget

Geacht college,

In de vergadering van de commissie Samenlevingszaken van dinsdag 13 mei jl. werd het Strategisch Inkoopdocument Samen 14 besproken, vanwege de nieuwe taken vanuit de Jeugdzorg en de AWBZ waar wij als gemeente per 2015 voor verantwoordelijk worden. Tijdens deze bespreking heeft onze fractie vragen gesteld over het persoonsgebonden budget (PGB).

GroenLinks is groot voorstander van een goede PGB-regeling, vanwege de keuzevrijheid voor de zorgvrager en de mogelijkheid tot het voeren van eigen regie. Ook de verantwoordelijk wethouder, dhr. Coes, heeft, zowel in het verleden als tijdens de vergadering van 13 mei, aangegeven een voorstander te zijn van een goede PGB-regeling.

Toch gaf de wethouder tijdens dezelfde commissievergadering aan dat het vanwege wetgeving uit Den Haag erg lastig wordt voor gemeenten om een goed PGB aan te bieden, en dat we “er niet te veel van moesten verwachten”.

Wij hebben hierover navraag gedaan bij onze Tweede Kamerfractie en bij GroenLinks-fracties elders in het land. Ook hebben wij de wetteksten er op nageslagen, onder andere de nieuwe wet WMO (zie in de bijlage artikel 2.1.3 en 2.3.6 waarin wordt ingegaan op het PGB). Deze bronnen bevestigen niet het beeld dat wethouder Coes tijdens de commissievergadering Samenlevingszaken schetste.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college:

1. Kunt u aangeven welke beperkingen u ziet vanuit landelijke wetgeving, die het regelen van een goed persoonsgebonden budget belemmeren?
  2. Zijn de opmerkingen van de wethouder niet veel meer vanuit financiële overwegingen ingegeven dan vanuit belemmeringen vanuit de wetgeving? U schrijft immers zelf:

“Overigens baren de financiële risico's van het overgangsrecht ons grote zorgen. Wanneer de huidige PGB-tarieven ook in 2015 gehanteerd dienen te worden, dan wordt het - mede door de budgetkortingen - onrealistisch geacht om de decentralisaties budgetneutraal uit te voeren. Dit is ook aangegeven in de Twentse lobbybrief naar het parlement.”

3.  Hoe rijmt u het bezuinigen op de reserve WMO met uw grote zorgen over de financiële risico’s van het overgangsrecht?

Graag zien wij uw antwoorden zo spoedig mogelijk per e-mail tegemoet.

Namens de fractie van GroenLinks,

Dennis op den Dries