De fractie van GroenLinks heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over schaliegas.

Geacht college,

Op 2 juli 2013 heeft de gemeenteraad van Hellendoorn een motie aangenomen waarin wordt uitgesproken:

• Dat Hellendoorn een schaliegasvrije gemeente wil zijn.
  • Dat Hellendoorn geen medewerking verleent aan eventuele boringen naar schaliegas binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Hellendoorn.

In het coalitieakkoord 2014-2018 is wederom opgenomen dat de gemeente Hellendoorn geen medewerking zal verlenen aan de winning van schaliegas.

Ondertussen zijn er nieuwe ontwikkelingen op het gebied van schaliegas:

De ministeries van Economische Zaken, Infrastructuur en Milieu willen een structuurvisie opstellen voor de winning van schaliegas in Nederland. Hiervoor moeten de gevolgen en risico’s voor het milieu worden onderzocht. Dat gebeurt door middel van een milieu-effectrapportage (planMER). Vorige week hebben de ministeries de conceptnota Reikwijdte en Detailniveau (NRD) gepubliceerd.  Dit is een programma van eisen voor het milieu-onderzoek. Tot en met 9 juli 2014 kan een ieder hier op reageren door het indienen van een zienswijze.

Verschillende gemeenten hebben al aangegeven een zienswijze in te gaan dienen tegen de conceptnota.

Vraag: Is dit college ook voornemens om een zienswijze in te dienen? Zo nee, waarom niet?

Daarnaast hebben meerdere gemeenten, waaronder Steenwijkerland, en provincies waaronder Friesland,  het ‘Manifest tegen (proef)boringen naar schaliegas in Nederland’  ondertekend. Dit manifest is opgenomen in de bijlage.

Vraag: Is het college ook bereid om dit manifest te ondertekenen? Zo nee, waarom niet?

Graag horen wij de antwoorden tijdens de vergadering van de commissie Grondgebied van 18 juni 2014.

Namens de fractie van GroenLinks,

Dennis op den Dries