CDA lijkt glaswerk boven armoede te verkiezen.

NIJVERDAL- De gemeenteraad van Hellendoorn heeft gisteravond vergaderd over de langdurigheidstoeslag in de Wet Werk en Bijstand. Het gaat hier om een bijdrage voor mensen die langdurig van een minimuminkomen moeten rondkomen, en een fikse afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Deze toeslag wordt op dit moment toegekend aan mensen met een inkomen tot 105% van het bijstandsniveau. GroenLinks stelde in een amendement voor om deze grens op te rekken tot 110%, om de regeling hiermee gelijk te laten lopen met de andere gemeentelijke minimaregelingen.

Hiermee zou de gemeente Hellendoorn aansluiten bij het Rijksbeleid, die gemeenten de ruimte biedt om de limiet voor deze regeling maximaal op 110% te stellen. Daarnaast zou Hellendoorn zo het advies van de Vereniging Nederlandse Gemeentes opvolgen. Dit overkoepelend orgaan adviseerde in 2009 al om de langdurigheidstoeslag voor dezelfde doelgroep beschikbaar te maken als de gemeentelijke minimaregelingen.

Het amendement van GroenLinks werd echter niet aangenomen, doordat onder meer het CDA tegenstemde. Reden hiervoor was onder andere dat in deze financieel moeilijke tijden ‘keuzes gemaakt moeten worden’. Voor de duidelijkheid; het breder beschikbaar maken van de langdurigheidstoeslag zou de gemeente jaarlijks tussen de 10.000 en 26.000 euro kosten, volgens het college.

GroenLinks was dan ook uitermate verbijsterd toen later in de vergadering de door het CDA gewenste verplaatsing van het glas-in-loodraam in het Huis voor Cultuur en Bestuur aan de orde kwam. Volgens de burgemeester zou dit kunnen na 2013 en ongeveer 12.500 euro gaan kosten. Dit was voor het CDA geen aanleiding om de wens dan maar te laten varen. Integendeel, de christendemocraten gaven aan dat ze ‘er dan wel weer op terug zouden komen’.

Voor GroenLinks is het onbegrijpelijk dat het CDA niet wil opkomen voor Hellendoorners met een minimuminkomen, maar wel een fors bedrag wil uittrekken voor het verplaatsen van een raam. GroenLinks hoopt dan ook dat de nieuwe linkse koers die het CDA landelijk heeft ingezet, snel onze gemeente zal bereiken.