Hellendoorn kent een grote Molukse gemeenschap. Onze Molukse gemeenschap verdient erkenning voor het aangedane leed. Ook zij hebben direct of indirect de gevolgen kunnen ondervinden van de wijze waarop hun ouders en voorouders met hun hele gezinnen naar Nederland werden gebracht in het kader van een ‘tijdelijk verblijf’.

De ontvangst was veelal geen warm bad, maar een regelrechte koude douche. Na aankomst werden deze KNIL-militairen veelal ontslagen uit hun functie en voor velen van hen was er geen deugdelijke opvang. De opvang destijds gebeurde veelal in kampen die kort daarvoor nog door de Duitse bezetter waren gebruikt. Hierin verbleven gezinnen vaak de eerste tien jaar, terwijl vooraf werd aangegeven dat men na een half jaar weer terug zouden keren naar hun geboorteland.

Deze verschrikkelijke gebeurtenissen hebben diepe littekens nagelaten in de Molukse gemeenschap en ook zeker bij de Molukse gemeenschap in onze gemeente.

In de door diverse burgemeesters gedane oproep stelt men dat het nieuwe kabinet zou sieren als tegenover de Molukse samenleving erkend zou worden dat de wijze van ontvangst en opvang in Nederland onwaardig is geweest. Verder vinden de burgemeesters dat er vanuit het kabinet meer geïnvesteerd zou moeten worden in de Molukse gemeenschap. ‘Hierbij gaat het wat ons betreft om versterking van de Molukse identiteit/cultuur, geschiedenis maar ook om versterking en ondersteuning op sociaal/economisch gebied.’ (*)

Een goed voorbeeld van een zeer gewaardeerd initiatief komt van de gemeente Tiel. Deze gemeente heeft naar aanleiding van dit vraagstuk besloten om de graven van de KNIL-militairen en hun vrouwen een beschermde historische status toe te kennen. Hiermee neemt de gemeente de grafrechten en groot onderhoud voor haar rekening. Hiermee laat de gemeenten een soort van erkenning blijken aan de Molukse gemeenschap.

Wij willen uw college daarom het volgende verzoeken:

• Deelt u de oproep van de burgemeesters van Vijfheerenlanden, Woerden, Assen, Breda, Culemborg, Epe, Helmond, Huizen, Krimpen aan den IJssel, Vught en Zuidplas aan het nieuwe kabinet?
  • Bent u bereid als college om deze oproep “con amor” te ondersteunen;
  • Bent u bereid om, vergelijkbaar met de gemeente Tiel, te onderzoeken of de gemeente Hellendoorn de graven van KNIL-militairen en hun partner een beschermde historische status kan toekennen en hierover in gesprek gaan met de Molukse gemeenschap binnen de gemeente Hellendoorn.

Wij zien uw antwoorden graag voor 1 mei 2021 tegemoet.