GroenLinks, BurgerBelang, GemeenteBelangen en HOP hebben opnieuw schriftelijke vragen gesteld over de huishoudelijke hulp, en met name de PGB-Alfa constructie. We lopen als gemeente het gevaar dat we door deze constructie in de problemen komen, en de manier waarop wethouder Coes met de raad is omgegaan rondom dit thema stemt ons zeer ontevreden. Vandaar onderstaande brief:

Hellendoorn, 23 september 2014
 
Aan het college van B&W van de Gemeente Hellendoorn 
Postbus 200 
7440 AE Nijverdal 

Betreft; huishoudelijke hulp en PGB-alfa 

Geacht College, 

Het spijt ons dat we opnieuw aan de bel moeten trekken over de huishoudelijke hulp in 
Hellendoorn. Maar de gang van zaken in de afgelopen weken, met name rondom de 
kwestie PGB-Alfa, stemt de fracties van GroenLinks, HOP, BurgerBelang en 
GemeenteBelangen allesbehalve tevreden. 

Een terugblik: In de raadsvergadering van 1 juli 2014 stelde de raad het raadsvoorstel Hulp 
bij het huishouden 2015 vast. Onze fracties stemden hier niet mee in, om een aantal 
redenen. Tijdens deze vergadering hebben onze fracties ook al hun zorgen geuit over de 
regeling PGB-alfa. We wisten immers dat deze constructie juridisch gezien niet langer 
houdbaar zou kunnen blijken te zijn.

Onze fracties hechten echter zeer aan kwalitatief 
goede huishoudelijke hulp en aan de keuzevrijheid van de zorgvrager. Daarom hebben wij 
toen ook al gevraagd, ook in een helaas verworpen amendement, om hier een alternatief 
voor te bedenken: 

“Indien PGB Alfa wettelijk niet mogelijk is, met een voorstel te komen waarin PGB 
(binnen de wettelijke kaders) maximaal mogelijk is.” (Besluit 6 van het verworpen 
amendement). 

Hierover hebben wij ook nog in een brief van 11 juli 2014 schriftelijke vragen gesteld, 
waarop we nog steeds antwoord verwachten. Deze brief heeft u in eerste instantie 
blijkbaar niet bereikt, maar sinds de vergadering van de commissie Samenlevingszaken van 
9 september 2014 bent u hiervan op de hoogte en wij verwachten dan ook zeer spoedig 
een reactie. 

In dezelfde commissievergadering heeft wethouder Coes de commissie geïnformeerd over 
het feit dat de constructie PGB-Alfa inderdaad niet juridisch houdbaar is. De wethouder 
heeft de commissie toen drie mogelijke oplossingen geschetst, en na discussie toegezegd 
dat hij met een nota zou komen waarin de voor- en nadelen van de opties geschetst 
zouden worden. Tevens zou de wethouder met de aanbieders van huishoudelijke hulp deze 
drie opties bespreken, waarvan we een memo zouden ontvangen. 

Op basis van deze nota én de memo zouden de diverse fracties dan schriftelijk een advies 
moeten uitbrengen aan de wethouder voor maandag 22 september 2014, 16.00 uur, zodat 
er in de collegevergadering van 23 september 2014 een besluit zou kunnen worden 
genomen. Dit was een harde deadline. 

Helaas hebben wij niet alle toegezegde informatie ontvangen. Wel werd ons de memo met 
het verslag van het gesprek met de zorgaanbieders toegezonden, maar niet de toegezegde 
nota van de wethouder met de voors en tegens betreffende de drie opties. U was op de 
hoogte van het feit dat wij deze nota niet hadden, gezien de mail die wij op maandag 22 
september binnenkregen. Hierin werd medegedeeld dat wij deze nota per abuis niet 
hadden ontvangen, en dat wij deze ook niet direct konden krijgen vanwege een probleem 
met Corsa (het automatiseringssysteem). 

Concreet betekende dit dat wij u op basis van onvolledige informatie een advies moesten 
geven over hoe het verder moet met de PGB-Alfa, en dat wij hiervoor ook niet konden 
wachten tot we wel over alle informatie beschikten, vanwege de harde deadline. Dit 
vinden wij uiterst onzorgvuldig en het doet ook geen recht aan de rol van de 
gemeenteraad. 

Daarom hebben wij de volgende vragen omtrent de kwestie PGB-alfa: 

1. Waarom heeft u niet al veel eerder nagedacht over een alternatief voor de PGB-alfa 
constructie? U wist immers zelf dat de huidige constructie wellicht juridisch 
onhoudbaar zou blijken. 

2. Was er echt geen enkele mogelijkheid om ons de toegezegde nota alsnog toe te 
sturen? Wij kunnen ons niet voorstellen dat er geen enkele manier was om ons 
alsnog van de toegezegde en noodzakelijke informatie te voorzien. 

3. Hoe gaat het nu verder met het proces? Op 23 september neemt u in het college 
een besluit. Mocht dit besluit er toe leiden dat van het raadsvoorstel wordt 
afgeweken, klopt het dan dat er een nieuw raadsbesluit genomen moet worden?

Daarnaast nog het volgende: 

Het Rijk heeft extra geld beschikbaar voor huishoudelijke hulp, maar dan moeten 
gemeenten voor 15 oktober officieel een aanvraag indienen bij het ministerie van VWS. In 
eerste instantie ging het om een bedrag van 75 miljoen euro. Daar is rond Prinsjesdag nog 
eens 40 miljoen bij gekomen. 
In Wierden heeft de fractie van de ChristenUnie het college hier al op gewezen, en wij 
doen hier graag hetzelfde. Vandaar de volgende vraag: 

4. Heeft u al een aanvraag ingediend hieromtrent bij het ministerie van VWS, of bent 
u nog voornemens om dit te doen? Zo ja, dan worden wij graag op de hoogte 
gehouden van de uitkomst en zo nee, dan vernemen wij graag waarom. 

In afwachting van u reactie verblijven wij. 

Met vriendelijke groet namens, 

GroenLinks

Dennis op en Dries en Andre Oonk

BurgerBelang

Thea ten Have en Hetty Ligtenberg-Grondman

GemeenteBelangen

Magda Knobben-Tijhaar

HOP

John Stuut en Dick Goossen