De gemeenteraad van Hellendoorn heeft dinsdagavond, door middel van een  motie, het college opgeroepen om het ‘Right to Challenge’ in de Hellendoornse WMO-regelgeving een plek te geven. De motie was een initiatief van de fractie van GroenLinks, en werd door de voltallige gemeenteraad mede ingediend en daarmee ook unaniem aangenomen.

Wat is het Right to Challenge?

In de wet WMO 2015 heeft de Tweede Kamer een artikel opgenomen waardoor het mogelijk wordt voor inwoners om de gemeente ‘uit te dagen’, wanneer men een goed idee heeft om taken binnen de WMO beter uit te voeren. Dit ‘Right to Challenge’ biedt op deze manier kleinschalige, innovatieve initiatieven een echte kans om tot uitvoering te komen.

Juist na de decentralisaties is het belangrijkrijk om maatschappelijke initiatieven en innovatieve ideeën van inwoners een kans te geven om tot ontwikkeling te komen. Goede initiatieven vanuit inwoners kunnen er voor zorgen dat het zorgaanbod beter past bij de behoefte vanuit de samenleving. Maar het is lastig om nieuwe initiatieven van de grond te krijgen.  Burgerparticipatie behelst volgens GroenLinks niet alleen woorden maar ook daden, en met het Right to Challenge kunnen gemeenten hier met betrekking tot de WMO heldere invulling aan geven.

Hellendoornse vertaling

Ondanks dat het Right to Challenge in de wet WMO is opgenomen, is het aan de gemeenten om te bepalen in hoeverre zij hier zelf iets mee doen. De fractie van GroenLinks is van mening dat initiatieven vanuit inwoners ondersteund moeten worden. Dit leidt ertoe dat het aanbod van zorg steeds beter afgestemd zal worden op de behoefte vanuit de samenleving.

Uiteindelijk is het altijd aan zorgvragers zelf om te bepalen waar zij hun zorg betrekken. Maar als er niets geregeld wordt om nieuwe ideeën een kans te geven, is dat niet in het belang van de cliënt.

GroenLinks is blij dat de  andere partijen de motie van de fractie ronduit hebben omarmd, en er nu concreet wordt onderzocht hoe het Right to Challenge in de Hellendoornse WMO-regelgeving kan worden opgenomen. Hierdoor is er ruimte tot verbetering van het zorgaanbod, en krijgen ideeën van onze inwoners een eerlijke kans. Dit helpt Hellendoorn in haar streven om ervoor te zorgen dat iedereen passende ondersteuning krijgt.

Het college komt in de loop van 2015 met een voorstel, voortvloeiend uit de motie, naar de raad.