Gisteravond vergaderde de gemeenteraad van Hellendoorn weer, dus zoals u gewend bent vandaag weer ons traditionele verslag, waarin we graag laten zien wat er besproken is en wat de rol en inbreng van de fractie van GroenLinks is geweest.

Op de agenda stonden verordeningen in het kader van de Participatiewet, en ook de met veel tumult aangekondigde motie van HOP over de rotonde Helmkruidlaan/Baron van Sternbachlaan.

Verordeningen participatiewet

Met ingang van 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor allerlei taken rondom mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals in de Participatiewet beschreven staat. In december heeft de gemeenteraad van Hellendoorn de kadernota Participatiewet al besproken, waarin beschreven staat hoe Hellendoorn met deze nieuwe verantwoordelijkheden wil omgaan.  De verordeningen die gisteravond moesten worden vastgesteld  vloeien uit deze kadernota voort.

GroenLinks is niet blij zijn met een aantal maatregelen die het Rijk aan ons en aan uitkeringsgerechtigden oplegt. Maar wat we van Den Haag moeten, hebben we maar gewoon uit te voeren. We hopen dan ook vooral dat Hellendoorn er binnen de kaders van de nieuwe wet alles aan zal doen om mensen aan een passende werkplek zal helpen of op een andere manier te laten participeren, zodat zo min mogelijk mensen met de nieuwe verordeningen en verstikkende rijksregels te maken krijgen.  De fractie van GroenLinks vindt dat wethouder Van den Dolder tot nu toe heeft laten zien dat ze daar op een bevlogen manier mee bezig is.

GroenLinks had nog wel  twee opmerkingen.

Mensen die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen, hebben recht op een individuele inkomenstoeslag. Graag hadden wij bij gezien dat de grens hiervoor niet op 105% van de bijstandsnorm werd gesteld, maar op 110%. Die speelruimte is er ook in de wet.

En uiteraard hebben wij wederom stelling genomen tegen de tegenprestatie. Ditis wat ons betreft een gedrocht in de nieuwe wetgeving. Wij beschouwen de tegenprestatie als inefficiënt en symboolpolitiek. Dat hebben wij bij de vaststelling van de kadernota ook al aangegeven. Wij vinden het prima dat mensen worden gestimuleerd om een actieve rol te vervullen in de samenleving, maar het verplicht opleggen van een tegenprestatie gaat daarbij echt niet helpen.

Nu stellen we in Hellendoorn gelukkig nog niet zulke belachelijke eisen als bijvoorbeeld in Rotterdam, waar de tegenprestatie wordt gesteld op maar liefst 20 uur per week. Maar er zijn ook aardig wat gemeenten die onze bezwaren delen en de tegenprestatie niet hebben verplicht, maar vrijwillig laten, zoals bijvoorbeeld Arnhem, Utrecht en Eindhoven. Dat had wat ons betreft in Hellendoorn ook gemoeten. De tijd, energie en het geld dat we in de tegenprestatie stoppen, kunnen we wat GroenLinks betreft beter stoppen in maatregelen die mensen echt aan het werk helpen.

De fractie van GroenLinks heeft dan ook ingestemd met de verordeningen, met uitzondering van de verordening tegenprestatie.

Rotonde Helmkruidlaan/Baron van Sternbachlaan

HOP riep gisteravond, in een met veel tumult aangekondigde motie vreemd aan de orde van de dag, op tot het aanleggen van een fietstunnel  onder de rotonde Helmkruidlaan/Baron van Sternbachlaan. Die wens begrijpen wij, en delen wij volledig. Ook recent, toen deze verkeerssituatie in de commissie Grondgebied aan de orde was, hebben wij dit nog bepleit.

Maar de oplossing die HOP in haar motie aandroeg, is onmogelijk. HOP wilde de fietstunnel financieren door de aanleg van de Noordzuidverbinding uit te stellen.

Het zal iedereen bekend zijn  hoe GroenLinks over de Noordzuidverbinding denkt. Wat ons betreft is het financieel onverantwoord om deze nu aan te leggen. Wij hebben dan ook tegen de Noordzuidverbinding gestemd en zelfs een tegenbegroting gemaakt. Hier denkt een meerderheid van deze raad echter anders over.

Als het inderdaad waar was, als het zou kunnen wat HOP hier voorstelde, dat we een fietstunnel kunnen financieren door de Noordzuidverbinding uit te stellen, dan hadden wij dit voorstel omarmd. Sterker nog, dan had onze handtekening er onder gestaan.

Maar dat is dus niet zo. En dat weet de fractie van HOP ook, althans, ze hadden het kunnen weten. Uitstel van de Noordzuidverbinding levert namelijk helemaal geen geld op. Sterker nog, uitstel kost geld.

Dit komt onder andere vanwege het mislopen van de subsidie van de Regio bij het uitstellen van de aanleg van de Noordzuidverbinding. Deze subsidie bedraagt 25% van de aanlegkosten, een miljoenenbedrag dus.

In de subsidieverleningsbeschikking geeft de Regio  aan dat voorwaarden voor de subsidie o.a. zijn:

- starten in 2015

- oplevering in 2017

- afrekening subsidie uiterlijk 31-12-2017.

Kortom, later beginnen of afronden na 2017 betekent mislopen van de subsidie van 25%. Dat nadeel is veel groter dan een incidenteel voordeel op kapitaallasten in 2018. Het uitstellen van de Noordzuidverbinding levert dus helemaal geen geld op, waarmee je een fietstunnel zou kunnen betalen, maar kost miljoenen.

Wat HOP hier dus voorstelde, kan dus helemaal niet. GroenLinks-fractievoorzitter Dennis op den Dries sprak dan ook ‘van teleurstellende politiek’ van de kant van HOP, om twee redenen:

  1. De fractie van HOP wist, of kon in ieder geval weten, dat uitstel van de NZ geen geld oplevert, maar geld kost, en dus nooit als dekking kan dienen voor een fietstunnel.
  2. Er zijn de afgelopen maanden twee momenten geweest waarop HOP daadwerkelijk een oplossing had kunnen aandragen.

Ten eerste bij de begrotingsvergadering. Toen had HOP met een voorstel kunnen komen om financiering voor een fietstunnel te regelen. Dat hebben ze niet gedaan, waar GroenLinks wel met een tegenbegroting kwam, waarmee op middellange termijn zoveel geld wordt overgehouden dat financiering van bijvoorbeeld een fietstunnel een realistische optie zou zijn.

Ten tweede tijdens de bespreking van deze verkeerssituatie in de commissie Grondgebied. Ook toen hebben we HOP niet gehoord, sterker nog, bij deze vergadering was de fractie van HOP niet eens aanwezig.

Dennis op den Dries verwoordde het dan ook als volgt: “Dat HOP dan nu met deze motie komt, doet me een beetje denken aan wat je op zaterdagochtend op de voetbalvelden bij de F-jes ziet. Daar mogen de kinderen na de wedstrijd altijd penalty’s nemen. En ook al hebben ze met 10-0 verloren, als die penalty erin ging, zien we toch blije kinderen en trots publiek.”

Op den Dries daagde de fractie van HOP dan ook uit: “Doe de volgende keer ook tijdens de wedstrijd mee. De oplossing die u nu aandraagt doet het leuk in krantenkoppen en op Facebook en Twitter, maar kan helemaal niet worden gerealiseerd.”

Als HOP de volgende keer op een goed moment met een goed voorstel komt waarmee we daadwerkelijk een fietstunnel op deze rotonde kunnen realiseren, dan kunnen ze op onze steun rekenen. Maar wij steunen geen moties die niet eens uitgevoerd kúnnen worden.

Tot zover het verslag van de eerste raadsvergadering van 2015. Een vergadering met een korte agenda, maar met een levendige discussie. Uiteraard houden we u ook in 2015 na elke raadsvergadering graag op de hoogte van alles wat er gebeurt, en kunt u dus de verslagen teruglezen op deze website. Daar kunt u op rekenen!