De gemeenteraad van Hellendoorn kwam gisteravond voor het laatst dit seizoen bij elkaar, voor een lange raadsvergadering waarin enorm belangrijke punten werden besproken. Hierbij ons verslag, met voor ons als belangrijkste punten de WMO en Jeugdzorg 2015, de voorgestelde bezuinigingen op de huishoudelijke hulp, het bestemmingsplan centrum Nijverdal en de voorgestelde financiering van de ongelijkvloerse kruising en aansluitingen N35.

WMO en Jeugdzorg 2015

Op 1 januari 2015 krijgen alle gemeenten er belangrijke taken bij. Het gaat hier onder andere om de jeugdzorg, en o.a. de begeleiding van chronisch zieken en gehandicapten. Gisteravond besprak de raad drie notities waarin staat aangegeven hoe de toegang tot deze zorg geregeld wordt en hoe de uitvoeringsorganisatie eruit zal zien.

GroenLinks is het eens met de in de notities voorgestelde uitgangspunten, en we hebben waardering voor de wijze waarop de gemeentelijke organisatie, onder enorme tijdsdruk, keihard heeft gewerkt om te komen waar we nu zijn. Toch maken we ons zorgen.

Onze zorgen zitten met name in de forse bezuinigingen die gekoppeld zijn aan de decentralisaties, en de veel te korte tijd die het Rijk gemeenten gunt om zich fatsoenlijk op de nieuwe taken voor te bereiden. Wat ons betreft is het zo snel mogelijk 2015, want het grootste probleem is nu de onzekerheid; zorgvragers en mantelzorgers zijn enorm bezorgd, zorginstanties vallen om en er ontstaan grote ontslaggolven.

Wij zijn niet de enigen die ons zorgen maken. Ook uit het advies van de WMO-raad blijken de onzekerheden. Zij onderstrepen terecht het belang van uitgebreide en actieve communicatie met de doelgroep. Ook vragen zij aandacht voor de positie van vrijgevestigden, zzp’ers en kleine zorgaanbieders.  Dit pleidooi ondersteunen wij van harte, dit zijn juist de zorgaanbieders die Hellendoorn goed kennen en maatwerk kunnen bieden.

GroenLinks heeft opnieuw  benadrukt hoeveel waarde wij hechten aan een persoonsgebonden budget. Niet alleen vanwege de eigen regie van de zorgvrager, maar ook omdat naar onze volle overtuiging een pgb, wanneer dit goed wordt ingezet, de meest efficiënte, goedkoopste en beste manier van financieren is.

Wij hebben de wethouder het  voorbeeld van de gemeente Woerden meegegeven.  Wethouder Koster zet hier volop in op het pgb, omdat zij dezelfde overtuiging heeft als wij. In deze gemeente gaat een pilot draaien waarin er een pgb komt voor alles in het sociale domein. Gelukkig bleef wethouder Coes hierin ook zeer geïnteresseerd en wij hebben beloofd hem uitgebreid van informatie te voorzien over deze pilot.

Hulp bij het huishouden 2015

Dat de zorg onder druk staat, blijkt ook uit de voorgestelde bezuinigingen op de huishoudelijke hulp. GroenLinks is van mening dat hulp bij het huishouden is ontzettend belangrijk is om op een waardige wijze deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Het is ook een voorwaarde voor mensen om zo lang mogelijk  thuis te kunnen blijven wonen, en dat is wat we graag willen.

Het rijk bezuinigt op het budget dat Hellendoorn voor de huishoudelijke hulp ontvangt. Wij begrijpen dat dit altijd tot pijn zal leiden. Maar de door het college voorgestelde oplossing is voor ons onacceptabel en te kort door de bocht.

Het college stelt voor om mensen maximaal twee uur huishoudelijke hulp aan te bieden. Er is slechts een hardheidsclausule voor complexe, kortdurende gevallen die meer dan vijf uur hulp nodig hebben. Dit wringt voor ons om meerdere redenen.

Ten eerste gaan we normaal gesproken in de zorg altijd uit van de zorgbehoefte van de zorgvrager; de mens staat centraal. Dat is hier totaal niet meer het geval, iedereen krijgt ongeacht de problematiek twee uur huishoudelijke hulp, en dat is voor veel mensen echt te weinig, wat er misschien wel toe leidt dat ze niet meer zelfstandig kunnen blijven wonen.

Daarnaast zit er een gat tussen het basispakket van twee uur en de hardheidsclausule van 5 uur. Mensen die niet genoeg hebben aan twee uur, maar niet onder de hardheidsclausule vallen, lijken buiten de boot te vallen.  Ook de positie van chronisch zieken en gehandicapten wordt hiermee ondermijnd. Hier is namelijk geen sprake van een kortdurende situatie, en zij zullen dus nooit in aanmerking komen voor meer dan twee uur huishoudelijke hulp.

Wij hebben dan ook, samen met BurgerBelang, GemeenteBelangen en HOP een amendement ingediend. Hierin hebben we gezamenlijk voorgesteld om het maximum van twee uur hulp te schrappen. Ook wilden we de hardheidsclausule verruimen; het minimum van vijf uur hulp dat nodig is om hiervoor in aanmerking te komen moest worden geschrapt en we wilden af van de term ‘kortdurende situaties’, zodat ook chronisch zieken en gehandicapten voor meer hulp in aanmerking kunnen komen.

Onze insteek van het amendement was dat  meer naar de menselijke maat wordt gehandeld moet worden. Er kan bezuinigd worden op huishoudelijke hulp, we zullen ook wel moeten, maar de zorgvraag moet centraal staan. Dat kan er toe leiden dat sommige mensen wellicht genoeg hebben aan anderhalf uur thuishulp per week, maar anderen misschien vier uur nodig hebben. Deze flexibiliteit wordt ons door het collegevoorstel ontnomen.

Wij beseffen ons dat onze oplossing zou kunnen leiden tot een overschrijding van het budget. Echter, daar heeft de gemeente Hellendoorn een WMO-reserve voor. En deze reserve is juist voor dit soort situaties bedoeld; om uit te putten wanneer het normale budget even niet toereikend is.

De coalitiepartijen hebben echter besloten om de WMO-reserve niet verder aan te vullen en stemden dan ook tegen ons amendement. Zij stemden in met het bezuinigingsvoorstel van het college. “Helaas”, zeiden ze daarbij. Maar politiek blijft een kwestie van keuzes maken.

Door het niet aannemen van het amendement werden wij, en ook de mede-indieners, genoodzaakt om tegen het voorstel te stemmen.

Bestemmingsplan centrum Nijverdal

De raad stelde gisteravond ook een nieuw bestemmingsplan vast voor het centrum van Nijverdal. GroenLinks is blij dat er niet alleen een nieuw bestemmingsplan voor het centrum van Nijverdal ligt, maar ook daadwerkelijk een visie.

Een visie die recht doet aan de nieuwe realiteit. Er is minder winkelruimte nodig, en ook de woningbehoefte verandert door demografische ontwikkelingen en de bevolkingssamenstelling. Er moet echt wat gebeuren om het centrum van Nijverdal aan te laten sluiten bij de nieuwe tijd.

We zijn dan ook blij met de uitgangspunten van dit bestemmingsplan. Er wordt gestuurd op een compacter kernwinkelgebied, er komen aanloopgebieden aan de randen van het centrum en er wordt meer gestuurd op eventuele nieuwe woningbouw. Dat laatste is ook nodig, we hebben namelijk geen behoefte meer aan nog meer appartementencomplexen in Nijverdal, er staan er al een heleboel te koop.  We konden dan ook instemmen met dit bestemmingsplan.

Wel was er nog een probleem. Nu we streven om de detailhandel te concentreren in het kernwinkelgebied, wilden we graag van twaalf panden buiten het kernwinkelgebied, waar nog de medebestemming detailhandel op rust, maar waar al geruime tijd geen detailhandel meer plaatsvindt, deze bestemming er af halen. Dat stond ook in het oorspronkelijke voorstel.

Echter, pas onlangs is gebleken dat dit mogelijk forse risico’s met zich meebrengt voor de gemeente door eventuele planschade.  Gelukkig straalde wethouder Walder uit creatief genoeg te zijn om in de toekomst te proberen deze detailhandelbestemmingen er alsnog af te halen. De raad heeft dan gisteravond ook ingestemd met het bestemmingsplan, maar vooralsnog deze bestemmingen gehandhaafd, om geen financiële risico’s te lopen.

Financiering N35 ongelijkvloerse aansluiting en kruising

GroenLinks heeft zo langzamerhand het idee dat Hellendoorn hoofdsponsor van Rijkswaterstaat is. Wat ooit begon met een taakstellend budget van 80 miljoen euro, gaat nu, door het voorstel voor een ongelijkvloerse kruising en aansluiting, minstens 121,5 miljoen kosten. En wij als gemeente Hellendoorn profiteren maar nauwelijks van de extraatjes. GroenLinks heeft daar al veel eerder voor gewaarschuwd.

Veel te veel is de aandacht, en dus ook het geld, gegaan naar de verdubbeling tussen Nijverdal en Wierden. Ook de aandacht van de gemeente Hellendoorn. Het gevolg is dat we nu voor de knelpunten in onze gemeente zelf niet meer voldoende middelen hebben. De enige echte oplossing is namelijk twee ongelijkvloerse kruisingen met aansluitingen, zowel bij de Baron van Sternbachlaan als de Burgemeester Boersingel.

Want wat nu voor ligt, is een slechte compromisoplossing die wat GroenLinks betreft het geld niet waard is. Doordat er sprake is van een ongelijkvloerse kruising bij de Baron van Sternbachlaan en een kruising met ongelijkvloerse aansluitingen bij de Burgemeester Boersingel, krijgen we erg onlogische verkeersstromingen en veel sluipverkeer. Verkeer dat richting Zwolle moet bijvoorbeeld, zal echt niet allemaal eerst richting de Boersingel gaan om daar de N35 op te draaien. Zij zullen ook andere routes kiezen, onder andere over de huidige Grotestraat, over de Koersendijk en op nog veel meer plekken.

Wat voor de gemeente Hellendoorn het allerbelangrijkste is in dit geheel, is de veiligheid en leefbaarheid in Nijverdal zelf. Die staat nu dus onnodig onder druk, wat ook weer negatieve consequenties zal hebben voor de herinrichting van de Grotestraat, waar de verkeersdruk groter zal zijn dan ons lief is.

Kortom: de verdubbeling van het stuk tussen Nijverdal en Wierden lijkt belangrijker te zijn geweest dan de verkeersafwikkeling in Nijverdal zelf. Zodoende is er nu aan het einde van de rit te weinig geld over om de aansluitingen, doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in Nijverdal zelf fatsoenlijk te regelen. Daarom ligt nu deze schijnoplossing voor, en wij zijn niet bereid om de garantstelling hiervoor te ondersteunen.

Overigens was de opstelling van de coalitiepartijen opmerkelijk. Zij hebben in het coalitieakkoord afgesproken dat de ambitie moet zijn dat er twee ongelijkvloerse kruisingen met aansluitingen moeten komen. Zij gaven echter zelf gisteravond meermaals aan dat het voorstel dat nu voorligt het maximaal haalbare is, en dat heeft wethouder Beintema ook al heel vaak gezegd.

Dat weerhield ze er echter niet van om een motie in te dienen, waarin het college wordt opgeroepen gestand te doen aan de ambitie in het coalitieakkoord en te blijven koersen op twee kruisingen met aansluitingen. GroenLinks vindt het ten eerste raar dat coalitiepartijen het college oproepen om het coalitieakkoord uit te voeren, daar zijn ze immers voor aangenomen, en uit een dergelijke motie spreekt dan ook weinig vertrouwen in de eigen wethouders. Ten tweede is het raar om op te roepen tot een oplossing waarvan men zelf al zegt, evenals de wethouder, dat deze onhaalbaar is. Dit was dan ook een prachtige motie voor de bühne.

Zomerreces

Na de lange en intensieve raadsvergadering van gisteren is het nu zomerreces. Dat betekent dat wij ook even gas terug nemen, om energie te tanken voor de tweede helft van dit jaar. Maar dan komen we ook keihard terug! We zullen ons actief blijven inzetten voor onze idealen, het college constructief maar kritisch volgen, zelf met goede ideeën komen, maar ook verantwoording blijven afleggen over wat we allemaal doen, zoals we ook tot nu toe doen.

Wij wensen iedereen een prachtige zomer en een fijne vakantie!