Natuurlijk wil GroenLinks best investeren in autowegen, mits dat investeringen zijn die knelpunten die de verkeersveiligheid belemmeren oplossen. Hierbij denken we onder andere aan de knelpunten op de N35 bij Haarle, zeker omdat hier ook de veiligheid van (overstekende) fietsers en voetgangers in het geding is. GroenLinks vindt ook dat we als gemeente veel harder moeten inzetten op de revolutie in de vervoerswereld. Binnen afzienbare tijd zal het autorijden geheel elektrisch zijn en maken we geen gebruik meer van fossiele brandstoffen. De opmars van elektrische fietsen is ook niet meer te stuiten. Daar moet de gemeente veel harder dan nu op voorsorteren. Tenslotte wil GroenLinks dat de gemeente zich maximaal inspant om het openbaar vervoer te verbeteren. Met het treinverkeer zijn daar al grote stappen voor gezet, maar mede door de provincie blijft het openbaar vervoer onder druk staan.

 

Actiepunten

  • 1 Waar mogelijk worden fietspaden verbreed.
  • 2 De gemeente is terughoudend met het gebruik van paaltjes en andere obstakels op fietspaden. Fietspaden dienen zo uitnodigend en comfortabel mogelijk te zijn.
  • 3 Op doorgaande fietsroutes krijgt de fietser voorrang op het autoverkeer.
  • 4 De gemeente zet maximaal in op vrij liggende fietspaden en/of autovrije fietsroutes waar dit nog niet gerealiseerd is. De gemeente start hierbij op de routes waar veel fietsverkeer is, waaronder routes waar veel (school)kinderen fietsen.
  • 5 De gemeente legt een vrijliggend fietspad aan tussen Daarle en Daarlerveen.
  • 6 In het centrum van Nijverdal wordt in samenwerking met andere partijen een bewaakte en overdekte fietsenstalling gerealiseerd, het liefst bemand door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • 7 In alle kernen wordt, in samenwerking met anderen, geïnvesteerd in oplaadpunten voor e-bikes, scootmobielen en andere elektrische voertuigen. Deze oplaadpunten werken op zonnepanelen.
  • 8 De gemeente gaat veel meer dan nu investeren in laadpalen voor elektrische auto’s.
  • 9 Het centrum van Nijverdal, inclusief de Grotestraat tussen de Regenboogkerk en de rooms-katholieke kerk, worden zo autoluw mogelijk. Het liefst zien we dit stuk Grotestraat autovrij. In het centrum moeten fietsers en voetgangers centraal staan. Zo transformeren we het centrum naar een aantrekkelijk verblijfsgebied.
  • 10 GroenLinks wil een Groene Fietsen Plan. Concreet betekent dit dat mensen (elektrische) fietsen en steps kunnen huren tegen een laag bedrag in het centrum van Nijverdal, in de buurt van de Paarse Poort, aan de Holtense kant van de Sallandse Heuvelrug aan de Toeristenweg en in het centrum van Holten. De gehuurde fietsen kunnen op elk van deze 4 punten weer worden ingeleverd. Hierdoor stimuleren we de toeristische waarde van de Sallandse Heuvelrug, versterken we de verbinding tussen de Sallandse Heuvelrug en ons centrum en worden we als gemeente nog gastvrijer. De gemeente lanceert dit plan en treedt in overleg met alle benodigde partijen, zoals ondernemers en de gemeente Rijssen-Holten. Ook bij dit project worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt betrokken.
  • 11 De Toeristenweg kan gesloten worden met een slagboom. Overdag wordt zo sluipverkeer tegen gegaan. ’s-Nachts kan de weg gesloten blijven. Toeristen kunnen bijvoorbeeld bij Natuurdiorama in Holten of bij Buitencentrum Sallandse Heuvelrug in Nijverdal een kaartje kopen. De afsluiting van de weg scheelt jaarlijks heel veel dierenslachtoffers en brengt de rust terug voor natuurliefhebbers.
  • 12 De gemeente laat de noord-zuidverbinding zoals deze nu is en breidt deze niet verder uit tussen Hellendoorn en de Baron van Sternbachlaan. Dit vanwege het gebrek aan nut en noodzaak, omdat het financieel onverantwoord is en vanwege de grote inbreuk op de natuur in dit gebied.
  • 13 De gemeente gaat ervoor zorgen dat scooters en bromfietsen van het fietspad naar de rijbaan worden verplaatst.
  • 14 De gemeente spant zich er maximaal voor in dat het station van Daarlerveen open blijft.
  • 15 De gemeente spant zich er maximaal voor in dat het streek- en buurtbusvervoer minimaal op het peil van 2017 wordt gehouden en waar mogelijk wordt uitgebreid.
  • 16 De gemeente zorgt voor goed onderhoud van fiets- en wandelpaden in natuurrijke gebieden.
  • 17 De gemeente is voor haar mobiliteitsbeleid continu in overleg met o.a. de Fietsersbond, organisaties die de belangen van voetgangers en wandelaars behartigen, plaatselijk belangen en de dorpsraad Hellendoorn.
  • 18 Knelpunten in de verkeersveiligheid, zowel op autowegen als bijvoorbeeld de black spots voor fietsers, worden voor 2022 opgelost. Het betreft hier o.a. de rotonde Helmkruidlaan, de kruising achter Wibbelink, de kruising Smidsweg – Molenweg, de kruising Smidsweg – Rijssensestraat en de kruising G.H. Kappertstraat/Tijhuiserve in Hulsen).