Zoals u van ons gewend bent, hier weer het verslag van de raadsvergadering van gisteren. Wij laten ook graag buiten verkiezingstijd van ons horen, zodat u weet waar wij mee bezig zijn, wat we bespreken en hoe we stemmen (en waarom uiteraard). Belangrijke onderwerpen gisteren waren een onderzoek van de rekenkamer, veiligheidsbeleid en de aanpassing van de regio Twente ten behoeve van jeugdhulptaken.

De vergadering begon gisteren met een mededeling van wethouder Coes over de huishoudelijke hulp, en dan met name over PGB-alfa. Onze reactie daarop leest u hier.

Rekenkamer

In opdracht van de raad heeft de Rekenkamer een onderzoek gedaan naar de maatschappelijke doorwerking van de bezuinigingen van de afgelopen jaren.

GroenLinks vindt het goed dat dit eens goed tegen het licht werd gehouden, en is tevreden met de kwaliteit van het onderzoek. De belangrijkste aanbevelingen van de Rekenkamer: Bij nieuwe bezuinigingen moeten we nog meer de samenwerking zoeken met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Met deze aanbevelingen kunnen wij van harte instemmen.

Daarnaast wordt in het onderzoek nogmaals benadrukt dat bij organisaties als ZinIn en De Welle de rek er qua bezuinigen wel uit is. Dit hebben wij ook al eerder aangegeven. Wij hebben destijds dan ook alternatieven voor deze bezuinigingen aangedragen.

Het doet ons pijn om te moeten lezen dat bij de organisaties diverse banen zijn verdwenen en dat er functies zijn herbezet door vrijwilligers. Deze vorm van verdringing baart onze fractie grote zorgen, en wij ondersteunen dan ook van harte de conclusie dat de rek er wel uit is.

Veiligheidsbeleid

De gemeenteraad moest gisteren de nota Veiligheidsbeleid 2015-2018 vaststellen.

De GroenLinks-fractie begon het goede nieuws over veiligheid. Met de veiligheid in Hellendoorn is het namelijk betrekkelijk goed gesteld. Daarvoor verdienen degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn terecht complimenten. Met het grootste deel van de nota is dan ook niks mis.

Echter zijn er twee onderwerpen in de nota waar wij wel moeite mee hebben, en die gaan over jongeren. Helaas zijn deze twee onderwerpen in de nota benoemd tot speerpunten voor het veiligheidsbeleid 2015-2018. Graag gaan wij dieper op deze speerpunten in:

1. Overlastgevende jeugdgroepen

Uiteraard, wanneer jeugdgroepen overlast geven, moet hier wat aan worden gedaan.

Echter, en dat staat ook volledig terecht in de nota, met de meeste jongeren gaat het hartstikke goed. Dat geldt ook voor de meeste jongeren in jeugdgroepen. Dat er even later plompverloren in de nota staat dat ‘zelfs lichte overlast de eerste stap kan zijn op het criminele pad’ lijkt ons niet alleen schromelijk overdreven, maar deze stelling mist ook iedere onderbouwing.

GroenLinks is van menig dat er veel aandacht moet worden gestoken in jongeren. Zij zijn immers de ondernemers, mantelzorgers en raadsleden van de toekomst. Maar die aandacht moet niet alleen van de politie komen.  GroenLinks ziet meer in preventie dan in repressie.  En als de politie dan betrokken moet worden, dan niet alleen maar om jongeren weg te sturen. Daarmee lossen we de problemen niet op.  Neem nou de situatie in Groot Lochter. Daar is tot nu toe goed gehandeld, maar het probleem is natuurlijk nog niet opgelost met het weghalen van de overkapping.

Voor een goede oplossing is dus een integrale aanpak nodig, met preventie en ook aandacht voor overige bewoners. Hangjongeren betekenen namelijk niet per definitie overlast.

1. Alcohol-, drugsoverlast en strafbaar gebruik van social media onder jongeren.

Onder jongeren staat er in de speerpunten. Dat is een expliciete toevoeging. Maar is dit terecht?

• Alcohol.

Ja, overmatig alcoholgebruik onder jongeren moet worden bestreden. Niet alleen door repressie (de agent die het biertje afpakt), maar ook door goede voorlichting en het betrekken van de ouders. Wederom; een integrale aanpak.

Echter, overmatig alcoholgebruik onder volwassenen moet ook worden bestreden. In de commissievergadering erkende de burgemeester dat ook hier een probleem zit, maar zij gaf toen aan dat overmatig alcoholgebruik onder jongeren vaker tot overlast leidt dan bij ouderen.

In dit kader wijzen wij er graag op dat bij situaties van huiselijk  geweld, een ander speerpunt, relatief vaak alcohol in het spel is. Hier zijn het meestal niet de jongeren.

Ook in  het speerpunt verkeersveiligheid speelt alcoholgebruik nadrukkelijk een rol. En alcomobilisten zijn helaas van alle leeftijden.

• Drugs

Ook hier: ja, wij willen dat zo min mogelijk Hellendoorners drugs gebruiken. Zowel jongeren als volwassenen. Daar zijn we het over eens.

Wij maken ons grote zorgen over het drugsgebruik in onze gemeente. In dit probleem spelen niet alleen jongeren een rol.  Dealers, en eigenaren van hennepplantages vallen doorgaans niet alleen onder de groep jongeren.

Wij willen graag tot een integrale aanpak van de drugsproblematiek komen. Niet alleen voor jongeren, maar voor alle inwoners. Hiervoor is niet alleen repressie nodig, maar een sluitende aanpak met ook voorlichting, preventie, vroegsignalering en passende hulpverlening. In samenwerking met alle relevante partners. Hiervoor zullen wij ook input leveren aan het actieplan dat naar aanleiding van deze nota wordt opgesteld.

• Strafbaar gebruik van social media

Ja, strafbaar gebruik van social media is een probleem dat moet worden opgelost. De manier waarover hier in de nota wordt gesproken slaat echter de plank mis.

In de nota gaat het hier weer alleen over jongeren. Uit de onderbouwing blijkt echter dat dit niet terecht is.

Het gaat in de nota bijvoorbeeld over grooming. Bij grooming is er sprake van een volwassene die zich via social media voordoet als een jongere/kind en op deze wijze alle grenzen overschrijdt.

Hiervan zijn jongeren dus juist het slachtoffer, en volwassenen de daders.

Ook wordt er gesproken over sexting. Sexting: het sturen van pikante berichten  naar elkaar, meestal bij wijze van voorspel. Uiteraard is het goed als mensen hier verstandig mee omgaan, en zich bewust zijn van de impact van social media, maar verboden is het uiteraard niet.

Wij begrijpen heus wel wat u bedoelt met strafbaar gebruik van social media, en wij begrijpen ook wel  dat we hier wat aan moeten doen. Maar het gaat hier wederom om zowel jongeren als volwassenen.

Kortom, in deze twee speerpunten wordt eenzijdig de nadruk op jongeren gelegd. En daarmee geven we niet alleen jongeren onterecht een stempel, maar laten we ook een deel van de oplossing liggen. GroenLinks kan met deze twee speerpunten en de wijze waarop ze onderbouwd zijn in de nota dan ook niet instemmen. Met de rest van de nota wel.

Aanpassing Regio Twente ten behoeve van jeugdhulptaken

In verband met de transitie jeugdzorg moet de regeling regio Twente worden uitgebreid. Dit is een besluit dat wij wel moeten nemen. Per 1 januari aanstaande zijn wij verantwoordelijk voor de jeugdzorg. En een gemeente als Hellendoorn is niet in staat om dit allemaal alleen op te lossen. Samenwerking  is dus onontbeerlijk.

Dit baart ons echter wel zorgen. Wederom wordt er een nieuwe bestuurslaag gecreëerd, waarvan voor ons nog  onduidelijk is hoe wij hier als gemeenteraad grip op gaan krijgen. De democratische legitimatie is en blijft voor ons een vraagstuk.

Maar nogmaals; we kunnen niet anders. We zullen op 1 januari klaar moeten zijn om jeugdzorgtaken uit te voeren, en we kunnen het niet alleen.

Door de snelheid van deze transitie en de grote bezuinigingen waarmee dit gepaard gaat, hebben we ook niet de tijd en de ruimte om diepgravend na te denken over alternatieven. Dat geldt zowel voor de organisatie als de uitvoering van de Jeugdzorg.

En wie deze week Nieuwsuur heeft gezien en dhr. Geluk heeft gehoord, zal onze zorgen delen.

Wij zullen dus instemmen met dit voorstel, omdat  we niet anders kunnen, maar zullen hier bovenop blijven zitten.